Stage 19

9 september 2022 - Las Rozas de Madrid, Spanje

Misschien had ik vandaag gewoon in bed moeten blijven liggen.

We zijn gestart vanuit het hotel. Super handig, je levert je koffer in bij de aanhanger en je kunt gaan. Eerst een stukje door de stad (Talavera de la Reina) naar de start.  Ben met Ronald en Rene vertrokken. 3 Fietscomputers die een andere route naar de start aangeven, altijd leuk 😂

De route van vandaag was 2x hetzelfde rondje. En we moesten over de Puerto de Piélago. Voor degenen die van cijfertjes houden: gerekend vanaf San Román de los Montes is dat een klim van 19 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 4,1%. In de eerste helft gaat het nog alle kanten op, met stukken in de dubbele cijfers, die afwisselen met afdalingen en vlakke secties. De tweede helft is een stuk regelmatiger. Dat is de officiële klim: 9,3 kilometer lang en met een gemiddeld stijgingspercentage van 5,6%.

Klim is heel mooi en hoe hoger je komt hoe beter het uitzicht. Maar.... Wat heb ik die berg vervloekt!
Tot 2x toe lek gereden. De eerste keer was in Real de San Vicente. Vlak bij een watertappunt, dat kwam dan wel weer mooi uit. Terwijl ik op het muurtje met mijn achterband bezig was kwam er een man aanwandelen en begin te kletsen. Had al snel door dat ik de helft niet begreep en ging gelukkig over in het Engels. Gaat vaak mountainbiken op de berg  Heeft geholpen door een fietspomp te halen 😊 super lief. Zat een soort van punaise in de band. Graag gedaan profs, die heb ik vast voor jullie opgeruimd.
Toen de bult op. Onderweg werd er nog "vamos, vamos Primo Rogli" naar me geroepen.
Altijd leuk als je er een beetje doorheen zit. Bijna boven, 3km voor de top, weer lek! Gloeiende, gloeiende!! Die moest ik zelf wisselen en met het handpompje opblazen. Dat gaat natuurlijk nooit zo goed als met een echte pomp, maar ik kon weer door. Nu was het een doorn van een struik.

Eindelijk boven bij Miente waren de sprinkhanen me weer voor geweest. Ze hadden lekkere broodjes gehaald. Hij had er 16 op tafel gezet (er zijn 15 renners incl ik). Alle 16 waren weg. Gelukkig voor mij had hij de nog lekkere broodjes voor de middag achtergehouden en daar kon ik als eerste uit kiezen. Jummmmm
Terwijl Miente en ik stonden te kletsen kwam er een Nederlandse vrouw in een campertje aangereden. Ze was super enthousiast, helemaal klaar voor de renners morgen. Wilde weten wat ik daar deed, of ik gewoon de berg op reed. " nou... gewoon..."  Toen we vertelden wat we allemaal uitvraten hier was ze super verbaasd "waarom? Euhm, omdat het leuk is?!"

Uiteindelijk moest ik toch weer verder. Kan niet de hele dag daar lekkere dingen blijven snaaien. Gelukkig verder geen lekke banden meer. Wel super slecht asfalt in de dorpjes en een rammelstrook in Talavera. Daar nog een afslag gemist en verkeerd gereden.  Lunch post ook bijna voorbij gereden. Ze stonden aan de linkerkant van de weg, een beetje van de weg af. Ronald heeft de post in z'n geheel gemist. Niet gezien.

Langzamerhand komt iedereen binnen druppelen. De heren hebben wel allemaal het rondje 2x gedaan, ik 1x.  Ik ga die vervloekte rotberg niet nog eens op 🤣

------
Maybe I should have stayed in bed today....

We started from the hotel. Super convenient, you hand in your suitcase at the trailer and off you go. Started with Ronald and Rene. First you have to ride through town to get to the start. Always fun: 3 cyclingcomputers all giving different directions 😂

Today's stage was the same route twice. We had to cross the  Puerto de Piélago. For those of you who like numbers: from San Roman de los Montos the climb is 19km long with an average rate of increase of 4.1%. The first half is all over the place, with parts in the double digits, alternating with descents and flat sections. The second half is a lot more regular. The official climb is 9.3 kilometers long and with an average gradient of 5.6%

The climb is very beautiful. The higher you get, the better the view. How I cursed that mountain! Flat tire up to 2 times. The first time was at Real de San Vicente. Close to a water tap, which was nice. While I was working on my rear tire sitting on a wall, a man walked up and started chatting. Soon realized that I didn't understand half of it and luckily switched to English. He told me he goes mountainbiking there a lot Helped by getting a bicycle pump 😊 super sweet. Was some kind of thumbtack in the tire. You're welcome pro's,  I cleaned that up for you.
Then climbing the mountain. On the way up some people yelled "vamos, vamos Primo Rogli" at me. Always fun to hear thing like that when you are having a hard time.

Almost at the top, 3km before, flat tire again! Grrrrrr!! I had to change it myself and inflate it with the hand pump. Of course that never goes as well as with a real pump, but I was able to continue. Now it was a thorn of a bush.

Finally at the top of Miente the locusts had beaten me again. The crew had brought delicious sandwiches. Miente had put 16 on the table (there are 15 riders including me). All 16 were gone. Fortunately for me, he had kept the tasty sandwiches for the afternoon and I was the first to choose from them. yummmmm While Miente and I were chatting, a Dutch woman drove up in a camper van. She was super excited, all set for the riders tomorrow. Wanted to know what I was doing there, if I was just driving up the mountain. " well... it's a bit more effort than that". When we told what we were doing here she was super surprised "why? Ehm, because it's fun?!" Finally I had to move on. Can't stay there all day snacking good stuff. Luckily no more flat tires. Super bad asphalt in the villages and a rattle strip in Talavera. Missed a turn and almost the lunch post. They were on the left side of the road, a little off the road. Ronald missed the post in its entirety. Didn't see it. Gradually everyone is coming back. The men have all done the round 2x, I did it 1x. I'm not going up that cursed mountain again.

Now the riders are coming in 1 by 1. They all did the route twice, I rode it once. I'm not going up that rotten mountain again!!